Als je wel eens op televisie naar een voetbalwedstrijd kijkt die ‘s avonds gespeeld wordt zie je vanaf de tribunes constant flitslicht van mensen die fotograferen.
Is dat wel zinvol? Nee, totaal niet want een ingebouwde flitser reikt tot ongeveer drie meter en een opzetflitser kan maximaal vijftien tot twintig meter halen.
Om deze reden is het beter je camera zo in te stellen dat de automatische flits uitgeschakeld staat. Dat scheelt een hoop batterijcapaciteit.
Alleen al het feit dat een externe flitser zoveel verder reikt is een rechtvaardiging voor de aanschaf ervan. Ook het voorhanden hebben van veel meer instellingen is een groot voordeel.
Ook de duurste externe flitser heeft voor wat betreft de afstand die verlicht kan worden zijn beperkingen. Dit komt omdat de lichtsterkte heel sterk afneemt bij een grotere afstand.
Voor de wiskundigen:
Bij twee maal de afstand neemt het licht exponentieel af. Dat wil zeggen dat sla je de afstand twee maal langer dan is de lichtsterkte nog maar twee tot de macht twee van de oorspronkelijke sterkte bij het begin.
Maak je de afstand drie maal langer, heb je dan nog maar 1/9 van het licht over. Dat gaat dus razendsnel naar beneden.
Met een externe flitser is het ook mogelijk je licht te verzachten door bijvoorbeeld via een plafond te flitsen of het kapje op de flitser te gebruiken waardoor het licht mooi diffuus wordt.
Met een losse flitser is ook het befaamde rode-ogen effect beter tegen te voorkomen.
Door indirect flitsen of gebruik maken van het diffuser glaasje of de meestal aanwezige witte bounce-kaart boven op de flitser kun je met name bij portretfotografie voorkomen dat je door het harde licht recht op het onderwerp gebundelde licht een flets portret krijgt waar de vormen niet goed in uitkomen door het ontbreken van de benodigde schaduw.
Als je in zo’n situatie het licht niet van voren laat komen maar onder een hoek krijg je direct een veel mooier effect met net de nodige diepte in je portret
Denk er wel om dat als je via het plafond flitst je niet te dicht bij je model moet staan want dan krijgt die door het van boven komende licht wallen onder de ogen. In zo’n geval kies je dan liever voor een standpunt iets verder naar achteren of je gebruikt je bouncekaart.
Dat is het witte kartonnetje dat je naar buiten kan schuiven bovenop je flitser.
Je kan zelfs je flitser naar achteren laten flitsen, experimenteren is nodig. Zorg wel dat je de flitser altijd op een neutrale kleur richt anders krijg je kleurzwerm.
Bedenk wel dat als je een externe flitser optimaal wilt gebruiken het echt noodzakelijk is om de handleiding eens goed te raadplegen. Zo’n apparaat heeft echt heel veel mogelijkheden die je niet zo maar vanzelf vindt op het bedieningspaneeltje.
Neem je flitser ook altijd mee! Zelf als je van plan bent alleen maar buiten te fotograferen.
Een invulflits gebruiken voor een object in tegenlicht kan echt een uitkomst zijn.
Invulflits is ook zo’n instelling die je alleen maar goed kan toepassen als je de gebruiksaanwijzing van de flitser leest.
Verder moet je daarvoor dan ook nog een beetje weten hoe een diafragma werkt. Een diafragma bestaat namelijk als het ware uit twee gordijnen die op hun beurt weer bestaan uit lamellen.
Deze gordijnen gaan niet tegelijkertijd open maar een voor een. De flitser zal normaal zo ingesteld staan dat op het moment dat ze alle twee openstaan zijn lichtbundel naar buiten gooit.
Bij een invulflits kun je instellen of de flitser zijn werk moet doen net voordat het eerste gordijn opgaat of pas voor het tweede. Elk van deze instellingen heeft zo zijn eigen effecten.
Echt leesvoer voldoende hoor voor een externe flitser. Even doorheen bijten, en binnen notime kun je je flitser op de meest ideale manier inzetten. Vooral met invulflits zijn er echt heel veel mogelijkheden.
Een waarschuwing:
Flitsen mag niet overal! Respecteer dat. Gebruik ook je gezond verstand of je wel kunt flitsen ook als dit niet nadrukkelijk verboden is.
Bij diverse festiviteiten treden artiesten op die soms gevaarlijke capriolen uithalen. Zulke festiviteiten vinden vaak plaats op tijdelijke locaties en bordjes “verboden te flitsen” zoals in een permanent museum zullen er dan ook niet hangen. Denk even goed na of de artiest misschien hinder van jouw flitser zou kunnen hebben en bij twijfel vraag het even van tevoren.
Laat je flitser ook ongebruikt als je misschien met behulp van wat extra licht misschien wel een betere belichting krijgt maar de sfeer van het geheel juist compleet verdwenen is door je flitslicht. Een vuurspuwende artiest in het donker ziet er met een beetje ruis (vanwege je hoge ISO instelling) nog altijd stukken beter uit dan je feilloos belichte kiekje met flitslicht.
Onderstaande foto met flits genomen zou alle effect en sfeer verloren hebben.


Zie ook het fotoalbum Rein- Magisch Samhain Bourtange 29 oktober 2011
en Maria – Magisch Samhain Bourtange 29 oktober 2011
Als het weer het toelaat zal binnenkort ook de versie van 2017 te zien zijn!

Laatste tip:
Zorg dat je altijd ook voor je flitser reserve batterijen bij je hebt, want bij veel flitsen over grote afstand gaan ze heel snel leeg!

Rein