Wat een mooie camera, als ik die zou hebben kon ik ook mooie foto’s maken!
Hierbij gaat men voorbij aan het feit dat het beste onderdeel van een camera zich aan de achterzijde
van de lens bevindt: de fotograaf zelf. Natuurlijk maakt een goede camera het maken van een goede foto
eenvoudiger, maar als iemand helemaal niets af weet van fotografie zal hij of zij met de beste en duurste
camera nog steeds niet in staat zijn een goede foto te maken. Investeer eerst in studie en techniek en dan pas in duurdere apparatuur.

Meer megapixels is beter!
Over het algemeen alleen maar een verkooppraaatje. Veel belangrijker is namelijk de vaardigheid van de fotograaf, de gebruikte lens en de grootte van de sensor. Hoe groter deze sensor, des te beter de kwaliteit van de pixels.
Met een iPhone 5 kun je 8 megapixel foto’s schieten maar kwalitatief halen deze het bij lange na niet bij een 8 megapixel foto die gemaakt is met een spiegelreflexcamera met een gemiddeld objectief.

Bij goed instellen van de camera hoef ik nooit de foto na bewerken.
Naar mijn mening het grootste misverstand met betrekking tot digitale fotografie en vaak ook nog eens het lastigste uit te leggen
Net als met de ouderwetse foto’s die ontwikkeld moesten worden moet een digitale foto vaak ook nog een “ontwikkeling” ondergaan.
Een JPEG die uit jouw toestel komt rollen heeft deze “ontwikkeling” al ondergaan in je camera. Op het moment dat jij de foto genomen hebt, zal de software in je toestel volgens een bepaalde standaard (met een bepaalde hoeveelheid contrast, helderheid, verscherping enzovoorts) de foto ontwikkelen en opslaan.
Deze zaken instellen zijn maar beperkt mogelijk en soms zelf helemaal niet mogelijk. Fotografeer je in RAW krijg je de controle over de “ontwikkeling” weer terug en is het maximale resultaat uit de foto te halen zonder dat dit kwaliteitsverlies op zal leveren hetgeen bij nabewerken van JPEG wel altijd het geval is.

Een slechte foto maak ik me mijn fotobewerkingsprogramma wel in orde!
Met nabewerking is een hoop mogelijk maar bovenstaande gaat niet op. De informatie die nodig is om te bewerken moet wel aanwezig zijn. Een ernstig overbelichte foto is met geen enkel programma te redden want overbelicht betekent pixels zonder informatie (puur wit) en wat er niet is, kan ook niet gecorrigeerd worden.
Is je foto zwaar onderbelicht dan is er nog wel wat te redden maar zal de hoeveelheid ruis in je foto gigantisch toenemen.
In je nabewerking is een kleine aanpassing in compositie of standpunt nog wel te verhelpen maar als jouw standpunt eigenlijk 10 meter verder naar rechts had moeten zijn, is er echt niets meer aan te doen. De bekende bomen die uit iemands hoofd groeien
zijn alleen in de duurdere programma’s weg te halen en meestal is dit geen klusje van een minuutje.
Samengevat: met nabewerking maak je van een goede foto een perfecte foto, maar van een slechte foto een goede maken zal niet lukken.

In de mitrailleur stand zit er altijd wel een goede opname bij.
Als je geluk hebt wel, maar vaak ook niet. Deze stand is alleen zinvol als je wel gewoon alert blijft op juiste compositie en timing.
Doe je dit dan pas gaat bovenstaande bewering op. Het lukraak fotograferen op deze stand zal nooit het gewenste resultaat opleveren.

We hopen dat je iets aan deze tips hebt.
Rein