Al weer een item over nepmail denken jullie ongetwijfeld. Ja want de malafide mailtjes worden nog steeds in grote aantallen verspreid en worden steeds professioneler.
Wat die ik zelf bij ontvangst van een mailtje dat ik niet vertrouw?
Op de eerste plaats check ik of er al iets over bekend is op:
https://www.fraudehelpdesk.nl/
en op:
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/#/&sort=datetime:desc&page=1&layout=list
Als hier niets te vinden is check ik altijd even de officiƫle website van het bedrijf waar het mailtje van afkomstig zou zijn.
Heb ik dan nog niet gevonden, controleer ik of het gebruikte afzenderadres zou kunnen kloppen.
Ook de links in de mail check ik door er met de muis overheen te gaan en dan te kijken waarheen de betreffende link je wilt heenbrengen. Als ook deze check nog geen definitieve uitkomst brengt over de betrouwbaarheid komt het hoofdstuk logisch nadenken aan bod.
Zo ontving Maria gisteren een mail van de ING over het geschikt maken van de smartphone voor draadloos betalen. Normaal gesproken krijg je zulke mededelingen via berichten in je online bankieren omgeving.
De bank zou je (als ze al een mail hierover zouden sturen) alleen maar veiligheidshalve je verwijzen naar deze bekende omgeving en in ieder geval nooit een link in zo’n mail zetten.
Conclusie: malafide mail en weg ermee.

Rein